Aan het begion van je reis geef je je koffer af bij de incheckbalie en dan hoop je hem weer te zien op de plaats van bestemming. Maar wat doet je koffer in de tussentijd? Als jij door de beveiliging gaat en ‘achter de douane’ van je koffie geniet werkt je koffer al een hele reis af.
Barcode op de koffer
Zodra je je koffer hebt afgegeven bij de check-in, krijgt je koffer een barcodelabel. Met deze barcode weet het computersysteem precies welke koffer van jou is, met welke vlucht hij mee moet en hoe zwaar en groot de koffer is. Na het scannen van deze informatie brengt het systeem jouw bagage vervolgens op het juiste moment naar de juiste laadkade. Vanaf daar laden de bagagemedewerkers van je luchtvaartmaatschappij alle bagage in karren en brengen ze het naar je vliegtuig.
Warme en koude koffers
Als de koffer vroeg wordt afgegeven of je hebt een lange overstaptijd op Schiphol dan wordt je koffer een ‘koude koffer’ genoemd. Koude koffers worden opgeslagen in een buffer voordat ze naar het vliegtuig gaan. In deze buffers is plaats voor 8.000 koffers. De buffers weten dankzij de barcodes weer precies welke koffers wanneer moeten vertrekken om op tijd bij het vliegtuig te zijn. Ben je met je koffer niet te vroeg, maar juist precies op tijd? Dan is je koffer meteen een warme koffer en gaat ‘ie regelrecht naar het vliegtuig.
Kofferachtbaan
Deze hele rit van check-in tot vliegtuig duurt minimaal 25 minuten. Je koffer reist in die tijd over een wirwar van transportbanden en door verschillende bagagehallen (afhankelijk van waar je naartoe vliegt). Door deze hallen loopt de backbone, dit is de snelweg voor koffers. Met een snelheid van zo’n 30 kilometer per uur gaan de koffers via deze band van de ene naar de andere hal. Je bagage legt dan ook heel wat meters af. De langste rit die je koffer kan maken is zo’n 2,5 kilometer!
Kilometers transportsysteem
Wat er allemaal gebeurt in die 130.000m2 aan bagagehallen, 13 meter onder zeeniveau, is voor veel mensen compleet onbekend. Toch gaat er een hele wereld achter schuil. Een wereld vol ingenieuze technieken, kilometers transportsysteem en bijna tienduizend motoren. Maar ook een wereld waar we met maar liefst 2.000 man personeel om te zorgen dat er iedere dag weer zo’n 130.000 koffers naar de juiste vliegtuigen worden gebracht.
Bron: Schiphol